Telefoonnummer: +31 (0) 20 575 4010| maandag 23 oktober 2017
Citigate logo
Citigate logo
headerbar nieuws
  • Home
  • Nieuws & opinie
  • ‘Webcast verdringt persconferentie, maar deze kan toch nog steeds heel waardevol zijn’n’

‘Webcast verdringt persconferentie, maar deze kan toch nog steeds heel waardevol zijn’n’

Een groeiend aantal AEX-fondsen presenteert de jaarcijfers tegenwoordig via een webcast in plaats van een persconferentie. Het Financieele Dagblad schreef er woensdag over in een uitgebreid artikel. Arcadis wordt in het artikel genoemd als één van de bedrijven die niet langer een persconferentie organiseert, maar het tegenwoordig houdt bij een belronde met journalisten en één met analisten. ‘Ook grote AEX-fondsen als Heineken en Unilever volstaan met korte telefonische gesprekken met de journalisten, die daarnaast een webcast kunnen afluisteren’, aldus de krant.

Toch kan een persconferentie nog steeds heel waardevol zijn, benadrukt Citigate’s executive director Geert Pielage in het artikel en tegenover BNR. 

Waarom een persconferentie nog steeds relevant kan zijn

Hoewel de persconferentie als toelichting op de jaarcijfers aan het verdwijnen is, voorziet de persconferentie nog altijd in een behoefte. ‘Voorwaarden zijn wel dat je meer doet dan het persbericht voorlezen en er de mogelijkheid is om echt met bestuurders te spreken. Het helpt als je elkaar kent. Een boodschap komt in een fysieke meeting ook beter over’, aldus Pielage in de krant.

Air France-KLM en Ahold Delhaize worden door Het Financieele Dagblad dan ook genoemd als bedrijven die gewoon blijven vasthouden aan ontmoetingen met de pers.

Drie voorwaarden voor een waardevolle persconferentie

In het programma Zakendoen van BNR legt Geert Pielage uit dat de persconferentie nog altijd een hele goede optie is om met de media te praten. Wel wordt er minder van gebruikgemaakt dan voorheen, enerzijds omdat er technische alternatieven zijn, zoals de webcast, anderzijds omdat journalisten minder tijd hebben. ‘Toch komen er nog altijd journalisten op een persconferentie af. Het is een optie die je moet blijven overwegen.’

Volgens Pielage kan een persconferentie waarde toevoegen onder drie voorwaarden: 1. Dat je als bedrijf en bestuurders de tijd hebt om het te organiseren. 2. Dat je daadwerkelijk additionele informatie te delen hebt, en niet enkel het persbericht voorleest. 3. En dat er ruimte is voor interactie. In dit laatste geval gaat het zowel om de formele interactie tijdens de conferentie, als het informele contact achteraf. “Je moet niet onderschatten hoe belangrijk het blijft om relaties op orde te houden”, aldus Pielage.

Terugluisteren, delen en meer

Beluister hier het volledige interview met Geert Pielage op BNR. De hele aflevering van Zakendoen terugluisteren kan ook.  

Dit artikel delen op Twitter kan door middel van een retweet:

Meer weten over onze expertise op het gebied van financiële en corporate communicatie? Neem een kijkje bij wat we doen!

 

Contactinformatie

James Wattstraat 100
1097 DM Amsterdam

Tel: +31 (0) 20 575 4010
Mail: info@cffcommunications.nl 

Meer contactinfo

24/7 bereikbaar

Tijdens kantooruren:
Tel: +31 (0) 20 575 4010

Buiten kantooruren:
Tel: +31 (0) 6 5026 1626
Tel: +31 (0) 6 5099 9343

Laatste Tweet

CFF Communications

RT @GerbenSegboer: Great to read that new generations are (re)discovering the joys of good news coverage! https://t.co/3Rgw3J7bZ8

3 hours, 6 minutes ago Reply Retweet Favorite