Nieuws | News

21 mei 2019

Live: De verkiezingen voor het Europese Parlement volgens CFF

Er staat weer iets op het spel in Europa. Dat is terug te zien in de opkomst voor de verkiezingen voor het Europese Parlement. Voor het eerst in meer dan 25 jaar heeft meer dan 50 procent van de Europeanen zijn stem uitgebracht.

De belangrijkste trends, inzichten en ontwikkelingen lees je terug in dit live blog, samengesteld door de analisten en consultants van CFF Communications. Met bijdragen van public affairs director Jan Willem Blok, consultant Jan van Ewijk, senior media-analist Gerben Segboer, head of digital Pim te Bokkel en onze internationale collega’s van Grayling.

Wat u moet weten:

  • Voor het bedrijfsleven betekent de fragmentering van het pro-EU politieke midden dat er meer middelen moeten worden ingezet om invloed uit te oefenen op wet- en regelgeving.
  • Historisch hoge opkomst, pro-Europese meerderheid, middenpartijen verliezen meerderheid, coalitie met S&D, EPP en Groenen plus Liberalen verwacht.
  • ‘Kans op harde Brexit toegenomen na aangekondigde aftreden van May’
  • Theresa May treedt op 7 juni af als Britse premier
  • PvdA wint Europeze verkiezingen in Nederland dankzij Timmermans-effect; pro-Europese middenpartijen winnen overall, aldus exitpolls
  • Debat tussen Rutte en Baudet leverde in aanloop naar de verkiezingen de meest spraakmakende nieuwsartikelen op; meer social media enagement op pro-Europese nieuwsartikelen
  • Grote eurosceptische winst kan Europese hervorming en bankenunie bemoeilijken

Ons live blog is inmiddels gesloten. Lees hieronder de coverage terug:

 


De impact van de verkiezingen voor het bedrijfsleven en de impact van de uitslag in verschillende EU-landen

Onze public affairs director Jan Willem Blok en head of digital Pim te Bokkel schreven mee aan deze uitvoerige analyse van de impact van de verkiezingen voor het Europese Parlement. Download het rapport van 33 pagina’s via de link in deze tweet:

Verder lees je op The EU Lobby onder meer deze bijdrage van ons media intelligence team, over de populairste nieuwsverhalen tijdens de verkiezingen:


CFF Communications – Media Intelligence


Wat betekent de versplintering van het pro-EU midden in het Europese Parlement voor het bedrijfsleven?

In zijn blog voor The EU Lobby stelt Alexander Rowlatt, senior consultant bij onze collega’s van Grayling in Brussel, dat de verkiezingsuitslag betekent dat het pro-EU centrum in het parlement versplinterd, maar stand houdt. Een volgend Europees Parlement zal om die reden minder voorspelbaar zijn.

Voor bedrijven en hun belangenbehartigers betekent dit dat er meer middelen moeten worden ingezet. “Het volstaat niet langer om enkele geselecteerde politieke groepen te benaderen om wetgeving te beïnvloeden.”

Lees de bijdrage van Alexander Rowlat om meer te weten wat de verkiezingsuitslag betekent voor het bedrijfsleven.

28-05 – Alexander Rowlatt, senior consultant, Grayling Brussels


Euroscepticisme blijft spraakmakend op social media

Nieuwsartikelen over de winst van de Brexit Party en Marine Le Pen oogsten na de verkiezingen de meeste likes, shares en comments op social media in Nederland. Dat blijkt uit een analyse van berichten over de verkiezingen in de afgelopen drie dagen door ons media intelligence team. Voor de verkiezingen waren de pro-Europese artikelen het meest spraakmakend.

1. De meeste reacties (8K) volgen op een artikel over de overwinning van Marine Le Pen op President Macron.

2. De Speld (6,7K) volgt met een satirisch artikel – ‘Brits parlement is niet akkoord met aftreden May’.

3. Daarna volgen twee artikelen van De Telegraaf en TPO over de Brexit Party en Marine Le Pen, plus een item van TPO over het uitblijven van het Timmermans-effect op Europese schaal. Deze artikelen maakten rond de 2,5K interacties los.

4. Een Vandaag zocht uit waar de nieuwe stemmers van de PvdA vandaan kwamen. ‘Twee leden van het Een Vandaag Opiniepanel vertellen wat hen overhaalde voor de partij te kiezen’, aldus Een Vandaag. 1,8K mensen reageerden op het artikel.

5. De Telegraaf (1,7K interacties) meldde verder dat Thierry Baudet een half miljoen stemmen minder haalde dan tijdens de provinciale verkiezingen.

Eurosceptische berichten blijken in Nederland na de verkiezingen spraakmakend, terwijl eurosceptische partijen in Nederland minder stemmen scoorden dan aanvankelijk werd verwacht.

23-05 – Pim te Bokkel, Head of Digital


Historische opkomst, centrumpartijen raken meerderheid kwijt – winst voor Liberalen, Groenen en Eurosceptici

In 1 minuut en 30 seconden weet je wat je moet weten over de Europese verkiezingen, met deze zes observaties van ons media intelligence team:

1. Voor het eerst in meer dan 25 jaar heeft meer dan 50 procent van de Europeanen zijn stem uitgebracht in de verkiezingen voor het Europese Parlement. De hoge opkomstcijfers worden door de NOS toegeschreven aan het feit dat er dit jaar echt iets te kiezen viel. “Europa is terug. Europa is weer populair,” reageerde Guy Verhofstadt naar aanleiding van de opkomst, aldus de Volkskrant.

2. Media spreken van een verdere polarisering en fragmentering van het politieke landschap. Middenpartijen S&D en EPP verliezen hun meerderheid in het Europese Parlement, maar blijven de grootsten. Liberalen en Groenen groeien sterk, waarbij met name de Groenen in Frankrijk en Duitsland steun kregen van de jonge kiezer. Deze twee verkiezingswinnaars spelen naar verwachting een belangrijke rol in de coalitievorming.

3. De winst van eurosceptische partijen was minder sterk dan aanvankelijk werd verwacht. Toch kunnen de nationalisten en populisten veranderingen in wet- en regelgeving in de Europese Unie de komende jaren flink bemoeilijken, meldt Politico. Pro-Europese partijen weten hun meerderheid al met al echter te behouden, aldus de nieuwswebsite.

4. In Nederland is het verkiezingsresultaat grotendeels in lijn met de exitpolls van vrijdag: de PvdA is met zes zetels de grote winnaar. CDA en VDD krijgen vier zetels, GroenLinks en Forum voor Democratie drie zetels. Twee zetels zijn er voor D66 en CU-SGP. 50Plus en PvdD krijgen beide 1 zetel, terwijl SP en voorlopig ook PVV uit het Europese Parlement verdwijnen.

5. Brexit heeft in het Verenigd Koninkrijk, aldus Bloomberg, de traditionele verhoudingen flink verstoord. Labour en Convervatives scoorden hun slechtste verkiezingsresultaat in decennia. Kiezers stemden uitgesproken pro- of anti-EU, op de Liberal Democrats en de Brexit Party.

6. Mocht het Verenigd Koninkrijk de EU verlaten, dan heeft dit ook gevolgen voor de zetelverhouding. Nederland krijgt dan drie zetels extra, die naar verwachting naar de PVV, VVD, en D66 zullen gaan. UPDATE: NOS en ANP melden dat de extra zetel na de Brexit naar FvD gaat. PVV, VVD en FvD komen daarmee in aanmerking voor een extra zetel.

27-05 – CFF Communications, Media Intelligence


Green Party wint verkiezingen in Ierland, aldus eerste exitpolls

Exit polls in Ierland tonen aan dat de Green Party de grote winnaar van de Europese verkiezingen in Ierland lijkt te worden. Dat melden verschillende media, waaronder The Journal.

Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat de partij in het Europese Parlement komt. In een vervolgtweet geeft Europe Elects aan dat The Green Party ook in 1994 en 1999 in het Europese Parlement vertegenwoordigd was.

25-05 – CFF Communications, Media Intelligence


‘Kans op harde Brexit toegenomen na aangekondigde aftreden van May’

Theresa May heeft vrijdag aangekondigd op 7 juni af te treden als leider van The Conservative Party en Minister President van het Verenigd Koninkrijk. Internationale nieuwsmedia, waaronder Politico, The Economist, Financial Times en Bloomberg schrijven dat dit de kansen op een harde Brexit vergroot. Daarnaast zal er naar verwachting, zoals Politico het omschrijft, een “rapid-fire battle” binnen de Conservatieve partij losbarsten om de opvolging van May.

Minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken gaf aan dat Nederland snel duidelijkheid wil van de opvolger van Theresa May.

Minister President Rutte reageerde als volgt:

“De Ierse premier heeft het over een hele gevaarlijke fase, in Spanje wordt gezegt dat de kans op een no-deal nog nooit zo groot is geweest,” stelde Jesse Pinster in zijn item voor BNR.

Dit laatste wordt bevestigd door geluiden uit de Europese Unie. Brussel maakte duidelijk dat er geen ruimte is voor aanpassingen aan de met May gemaakte afspraken. Een woordvoerder van de Europese Commissie gaf tegenover Bloomberg aan dat de positie van Brussel ongewijzigd blijft.

Tegelijkertijd schrijft Bloomberg dat Boris Johnson in een persconferentie heeft aangegeven dat de dreiging van een harde Brexit nodig zal zijn om een goede deal te onderhandelen.

25-05 – CFF Communications, Media Intelligence


‘Digital blijft een belangrijke beleidsprioriteit in de komende periode’

De Digital Single Market werd in 2015 aangekondigd door de Europese Commissie onder leiding van Jean-Claude Juncker. Het plan heeft onder meer betrekking op digitale marketing, e-commerce en telecommunicatie. Het is één van de speerpunten van de huidige Europese Commissie, om Europa sterker te maken in een competitieve, globaliserende wereld.

Eén van de veelbesproken wetsvoorstellen die inmiddels als wetgeving zijn opgenomen is de privacywetgeving AVG (GDPR).

In 2019 verandert er veel, of het nu gaat om de Brexit, de verkiezingen voor het Europese Parlement of de aanstelling van een nieuwe Europese Commissie. Kunnen we al iets zeggen over de impact hievan op de digitale beleidsagenda?

Dagmar Bartels, senior public affairs manager bij onze collega’s van Grayling in Brussel, schreef er een bijdrage over voor The EU Lobby. Gezien de vraag om regulering van de techsector, zal de nieuwe Commissie naar alle waarschijnlijkheid de beleidsrichting van de huidige Commissie handhaven, stelt zij.

Lees meer over de impact van de politieke veranderingen in 2019 op de techsector, privacy en data, in de analyse van Dagmar Bartels op The EU Lobby.

23-05 – Pim te Bokkel, Head of Digital


BREAKING: Theresa May treedt over twee weken af als Britse premier

Onze senior media-analist, Gerben Segboer, schreef er in zijn bijdrage hieronder al over. Zojuist bereikte het volgende bericht onze media intelligence desk: Theresa May treedt op 7 juni af als Britse premier.

24-05 – CFF Communications – Media Intelligence


Een Europese acte in de Britse tragedie

Met frisse tegenzin gingen ook de Britse kiezers naar de stembus voor de Europese Parlementsverkiezingen. In tegenstelling tot Nederland zal de uitslag niet veel effect meer hebben op de toekomst van Groot-Brittannië in Europa. Wel op de binnenlandse politiek, want wat betekent het voor de Shakespeariaanse tragedie die zich momenteel in het Britse Lagerhuis afspeelt?

De Britten zijn momenteel voornamelijk bezig met de vraag wanneer premier Theresa May haar beloofde vertrek zal aankondigen en wie haar zal opvolgen. May’s plannen om haar Brexit-voorstel voor een vierde keer in te dienen bij het Britse parlement leidde tot woede bij haar partijgenoten. Fractieleider Andrea Leadsom kondigde woensdag haar vertrek aan met de mededeling dat zij niet langer vertrouwen heeft in de huidige Brexit-aanpak van May. Ook de voormalige Conservatieve partijleider Ian Duncan Smith benadrukte in een interview dat het tijd is voor May om haar verlies te accepteren.

Als zij toch doorzet met haar plan om het Brexit-voorstel nogmaals ter stemming voor te dragen, zit er volgens Smith niets anders op voor parlementsleden dan om hun vertrek aan te kondigen. Het lijkt er dus op dat de dagen van May nu echt geteld zijn.

Het laatste duwtje is wellicht een vernietigende uitslag voor de Tories in deze Europese verkiezingen en de verwachte grote winst van Brexit Party van Nigel Farage. Deze anti-EU politicus ziet de Britten het liefst zo snel mogelijk uit het Europese blok vertrekken, zonder deal. Peilingen geven aan dat hij mogelijk op 37 procent van de stemmen kan rekenen, tegen 7 procent voor de Conservatieven en 19 procent voor de pro-Europese LibDems (Liberal Democrats).

Het toont de tweedeling in de Britse maatschappij: de pro-Brexit-stemmers radicaliseren verder omdat ze gedesillusioneerd zijn over het optreden van de huidige regering, terwijl de Remainers betogen dat de huidige politieke chaos goed laat zien hoe ondoordacht het oorspronkelijke Brexit-plan eigenlijk was.

Het worden hoe dan ook spannende dagen in Groot-Brittannië. Meer nog dan in Nederland zal de uitslag van de verkiezingen vooral worden gezien als signaal aan de binnenlandse politiek. Het is echter nog maar de vraag of ook May dit signaal ontvangt.

24-05 – Gerben Segboer, senior media analyst


“PvdA wint Europese verkiezingen in Nederland dankzij Timmermans-effect”

Uit exitpolls en voorlopige stemmentellingen komt de PvdA naar voren als de grote winnaar van de Europese verkiezingen in Nederland. Media en politieke commentatoren spreken van een ‘Frans Timmermans-effect’, omdat de ‘spitzenkandidate’ voor PES/PvdA de pro-Europese kiezers wist te mobiliseren.

In de aanloop naar de verkiezingen domineerde een debat tussen de rechtse partijen VVD (pro-Europa) en FvD (eurosceptisch) de mediaberichtgeving over de verkiezingen in Nederland. In de voorlopige resultaten komen ook de VVD en FvD naar voren als winnaars, evenals GroenLinks. De winst van FvD was kleiner dan verwacht en lijkt vrijwel geheel ten koste te zijn gegaan van de PVV, die nu net als de SP moet vrezen voor zijn zetels in het Europese Parlement. Bij de SP wordt dit verlies veelal in verband gebracht met een negatieve campagnevideo waarin Frans Timmermans geparodieerd werd. Het pro-Europese D66 wist opvallend genoeg niet te profiteren van de overall pro-Europese stemming in Nederland.

De NOS meldt dat de opkomst van de Europese Verkiezingen dit keer met 41,2 procent de hoogste was in de afgelopen 30 jaar. De officiële uitslag wordt zondagavond bekend gemaakt, als alle Europese stembureaus gesloten zijn.

24-05 – CFF Communications – Media Intelligence


“Rutte trekt Pauw-debat inhoudelijk naar zich toe, Baudet blijft goed overeind in eerste deel”

Op de NPO werden twee verkiezingsdebatten georganiseerd aan de vooravond van de verkiezingen. Eén met de lijsttrekkers en één in de talkshow van Pauw. Naar die laatst werd door velen uitgekeken, zoals ook bleek uit de reacties op social media – zie onze vorige updates.

Jan Willem Blok, onze Public Affairs Director, zat op het puntje van zijn stoel. Hij stelt vast dat Mark Rutte het tweede deel van het debat op inhoud, ervaring en karakter naar zich toe trok. Terwijl Thierry Baudet in het eerste gedeelte goed overeind bleef.

Inhoudelijk was het debat volgens Blok minder verrassend. De standpunten van beide partijen kwamen goed aan het licht. Wel trok de positie van Baudet ten aanzien van Rusland de aandacht. Een punt waar de premier als een bokser op bleef slaan.

Ondanks de soms ongemakkelijke, soms pathetische momenten, smaakt het debatformat van Pauw volgens Jan Willem naar meer. Rutte en Baudet lieten elkaar uitpraten. Er was meer ruimte voor de politici om echt te argumenteren. Dat maakte het spannend. Ook het feit dat Baudet en Rutte exclusief de arena zochten om electoraal te profiteren is food for thought voor toekomstige campagneleiders.

23-05 – Jan Willem Blok, Director Public Affairs


Felicitaties voor onze PA-collega’s van Grayling UK!

Een mooie dag voor onze collega’s van Grayling UK. Ze wonnen een Sabre Award en zijn het beste publicaffairsbureau van het jaar.

Bij CFF Communications in Amsterdam werken we nauw samen met onze collega’s van Grayling en Citgate Dewe Rogerson in de grote financiële centra van de wereld. Samen zijn we onderdeel van Huntsworth, een internationale dienstverlener op het gebied van communicatie en zorg.

23-05 – CFF Communications


“Debat tussen Rutte en Baudet levert meest spraakmakende nieuwsartikelen op”

Uit een eerdere update (zie hieronder) voor dit verkiezingsblog bleek dat de kritiek van Mark Rutte op Thierry Baudet in de afgelopen maand het meestbesproken verkiezingsstuk op social media in Nederland was.

Na het spraakmakende debat tussen blijkt dat in de afgelopen 12 uur de volgende nieuwsartikelen het meest interacties kregen op social media.

De Top 3-artikelen over de verkiezingen gaan allemaal over het debat tussen Rutte en Baudet bij Pauw. Op de artikelen van Telegraaf.nl en RTL reageerden zo’n 700 mensen.

Het meest reacties maakte echter het live blog van AD.nl los. Op verschillende updates van het liveblog reageerden tot 1000 mensen op social media.

Dit blijkt uit een snelle analyse van de socialmediadata van Newswip vanochtend.

23-05 – Pim te Bokkel, Head of Digital


‘Grote eurosceptische winst kan Europese hervorming en bankenunie bemoeilijken’

Eurosceptische partijen zitten al tien jaar electoraal in de lift. Hun succes werd vaak weggewuifd. Dit jaar kan dat niet meer. Als eurosceptische partijen meer dan eenderde van de zetels halen heeft dat directe concrete gevolgen voor Europees beleid. Ook financiële markten en beleggers kijken mee.

Europese verkiezingen: nu staat er wél echt wat op het spel

“Europa. Best belangrijk.” De Nederlandse publiekscampagne voor de EP-verkiezingen van 2004 mag dan één van de slechtste in de geschiedenis van Nederlandse publiekscampagnes zijn, hij was wel vooruitziend. Want vijftien jaar later staat er inderdaad veel op het spel. Waar de Europese verkiezingen vaak toch een bijverschijnsel waren, heeft de mate van succes van eurosceptische partijen tastbare en concrete gevolgen voor Europees beleid en politiek en dus ook voor financiële markten.

Electoraal succes eurosceptische partijen

Eurosceptische partijen hebben sinds de financiële crisis links en rechts aan terrein gewonnen: ze groeien van 16% in 2009 naar 25% in 2014. Volgens huidige peilingen staan zij wederom op winst en kunnen ze meer dan 30% van de stemmen binnenhalen. Vaak wordt wat badinerend gedaan over wat dat electorale succes nu concreet betekent. Soms lees je dat ze uiteindelijk weinig doen in Brussel (hier een uitgebreid verhaal over het wel en wee van de Europese PVV-fractie). Dan lees je weer dat eurosceptische partijen te weinig samenwerken om echt de vuist te kunnen maken die procedureel nodig is om wat in de melk te brokkelen. Deels omdat ze uiteenlopende standpunten hebben, deels omdat ze eenvoudigweg de politieke ervaring niet hebben.

This time it’s different

Deze verkiezingen zijn anders: mochten eurosceptische partijen meer dan een derde van de zetels in het Europees Parlement veroveren dan zal het moeilijker worden compromissen te sluiten en zal besluitvorming bemoeilijkt worden. Voor een aantal beslissingen is immers een tweederde meerderheid nodig. De nodige Europese hervormingen, denk aan de Bankenunie of het versterken van de monetaire unie, worden dan nog moeilijker. Ook is een tweederde meerderheid nodig om Polen of Hongarije aan te pakken voor schendingen van de rechtsstaat en zal de reactie op de Italiaanse begrotingsproblemen afhangen van de samenstelling van het Parlement.

Formele rol Europees Parlement

Bovendien moet niet vergeten worden dat het Parlement een formele rol heeft bij cruciale politieke splijtzwammen en dilemma’s. Het Parlement moet een eventuele brexitdeal goedkeuren en zich uitspreken over de toekomstige band met het VK. En, niet onbelangrijk: het Parlement moet benoemingen van Europese Commissarissen en de ECB-president goedkeuren. Mocht de voorzitter van de Commissie een Noord-Europeaan worden, is de kans groot dat de president van de ECB uit een Zuid-Europese lidstaat (lees: minder hawkish en dus meer geneigd de rente laag te laten) komt.

23-05 – Jan van Ewijk, Consultant


Welke nieuwsverhalen over de Europese Verkiezingen werden het meest gedeeld op social media?

Het aantal likes, shares en comments dat een nieuwsartikel krijgt, geeft inzicht in de mate waarin het onderwerp leeft onder de bevolking. Er zijn verschillende tools op de markt om dit inzichtelijk te maken. Wij gebruikten Newswhip om uit te vinden welke nieuwsartikelen over de Europese verkiezingen in de afgelopen maand het meeste interacties op social media opleverden.

De nieuwsartikelen met het meeste engagement op social media

Opvallend, maar net buiten de Top 5, van nieuwsverhalen, is het aantal reacties op Facebook en Twitter naar aanleiding van het nieuws over de nieuwe Europese partij VOLT. Zo’n tweeduizend mensen reageerden bijvoorbeeld op dit artikel van het Algemeen Dagblad, over de Europagezinde jongeren die de partij runnen vanaf een industrieterrein in Amsterdam.

 


Ook berichten van de satirische website De Speld worden veel gedeeld op social media, waaronder deze, over de campagnespot van de Socialistische Partij.

De Top 5

  • De samenwerking van de PVV met andere eurosceptische partijen tegen de ‘gevestigde orde’ werd gecoverd door RTL. Zo’n tweeduizend (2K) socialmediagebruikers reageerden op het artikel.
  • Verschillende berichten van het eurokritische blog De Dagelijkse Standaard kregen een like, share of comment van 2,5-3K personen op Twitter of Facebook. In de artikelen wordt kritiek geuit op de ‘bureaucratische’ Europese Unie en op de voorvechters van Europese samenwerking, waaronder de PvdA en D66.
  • De longreads van De Correspondent blijken over een langere periode gemeten vaak een opvallend grote impact te maken op social media. “De nuchtere cijfers wijzen uit: een stille meerderheid van Nederlanders is pro-Europees (en het vertrouwen in de EU groeit)”, schrijft historicus Rutger Bregman in een artikel dat zo’n 4,5K interacties kreeg op Facebook en Twitter.
  • Vastberaden beweerde Frans Timmermans (PvdA) na het eerste verkiezingsdebat de opvolger van Jean-Claude Juncker te willen worden als voorzitter van de Europese Commissie. “Voor andere baantjes heb ik totaal geen interesse.” Meer dan 6K mensen gingen een interactie aan met de coverage van NU.nl hierover.

  • De artikelen met de meeste interacties op social media gaan echter over de uithaal van Minister President Mark Rutte naar FvD-leider Thierry Baudet. Een bericht van RTL hierover resulteerde in meer dan 350 tweets, en meer dan 7,4K interacties op Facebook. Ook berichten van De Telegraaf en de NOS over dit onderwerp leverden veel reacties op social media op.

Identificatie en conflict bepaalt Top 5

Er wordt een sterke positie ingenomen door de hoofdrolspelers van het nieuws: tegen de EU, tegen Baudet, tegen de gevestigde orde, tegen de eurosceptische beeldvorming, voor Europa, maar ook tegen het euroscepticisme.

Herkennen mensen zichzelf in een een Facebook-update? Dan leidt dit vaak tot meer engagement. Politiek conflict leidt tot zowel positieve als negatieve identificatie.

Het gevolg: nog meer engagement, hetgeen beloont wordt door de algoritmen van Facebook en Twitter omdat het bericht populair lijkt, wat vervolgens leidt tot nog meer exposure en nóg meer engagement.

22-05 – Pim te Bokkel, Head of Digital


Frans Timmermans maakte meeste indruk tijdens Eurovisie-debat in Brussel”

Op 15 mei debatteerden de Spitzenkandidaten van de Europese partijen in een Eurovisie-debat dat werd uitgezonden in alle Europese lidstaten. De belangrijkste onderwerpen? Klimaatverandering, eerlijke belastingen, migratie en het buitenlandbeleid.

In zijn blog voor The EU Lobby, concludeert Ross Creelman van ons zusterbureau Grayling in Brussel, dat Frans Timmermans (PvdA/PES) de sterkste debater was. In de Nederlandse media gaf Timmermans aan voor niets minder de verkiezingen in te gaan dan het voorzitterschap van de Europese Commissie.


Manfred Weber van de EPP lijkt volgens de peilingen, zo schrijft Creelman, echter af te stevenen op een overwinning. En ook wordt het Spitzenkandidat niet door alle lidstaten gesteund. Het voorzitterschap van Timmermans is nog geen gelopen race.

Lees meer over de kanshebbers voor de rol van Voorzitter van de Europese Commissie op het blog van The EU Lobby.

21-05 – CFF Communications, Media Intelligence


“Ook een kleine opkomst kan in Nederland de politieke verhoudingen flink opschudden”

Hoewel de campagne in Nederland op het eerste gezicht normaal verloopt, kan deze een grote impact hebben op de politieke verhoudingen in Nederland. Zelfs een kleine opkomst (in 2014 was de opkomst 37,3 procent) kan een groot verschil maken. Als Spitzenkandidat Frans Timmermans de Europese Verkiezingen niet wint, vergroot dit de kans dat Minister President Mark Rutte kiest voor een rol in de Europese politiek, aldus Jan Willem Blok in zijn analyse voor The EU Lobby, de campagnewebsite van Grayling.

Jan Willem schetst verschillende dynamieken in de veranderende verhouding tussen Nederland en Europa. Deze verandering is onder meer gedreven door de Brexit, waarbij Nederland een bondgenoot verliest, en de groeiende invloed van Rusland, China en de Verenigde Staten. In lezingen deelden Minister van Financiën Wopke Hoekstra en Mark Rutte hun visie op deze veranderende rol. Hoekstra onderstreepte daarbij ook het belang van innovatie, waar Europa volgens hem meer op moet inzetten. Tegelijkertijd werd Duitsland opgeroepen om echte stappen te nemen als het gaat om de bankenunie.

Lees meer over de veranderende verhouding tussen Nederland en Europa in de analyse van onze Director Public Affairs Jan Willem op The EU Lobby.

17-05 – Jan Willem Blok, Public Affairs Director


Na 26 mei weten we wat Europa gestemd heeft

Op 23 mei trapt Nederland met het Verenigd Koninkrijk de verkiezingen af voor het Europese Parlement.

De uitslag van de stemming is traditioneel niet bekend voordat iedereen in Europa zijn stem heeft kunnen uitbrengen. Het weblog GeenStijl roept mensen op om zich aan te melden als stemmenteller, om zo in samenwerking met opiniepeiler Maurice de Hond al tijdens de verkiezingsavond iets over de uitslag te kunnen zeggen.

15-05 – CFF Communications – Media Intelligence


CFF Communications – specialisten met verstand van communicatie én uw business

Bij CFF Communications opereren we op het snijvlak van bedrijfsstrategie en corporate communicatie. Als communicatiespecialisten met ervaring in verschillende sectoren, bieden wij praktische ondersteuning, strategisch advies en meetbaar resultaat.

Wij trainen en coachen leiders voor parlementaire onderzoeken en hoorzittingen. We versterken uw publieke profiel, verwoorden uw positie en gaan publieke debatten aan als de besluitvorming in het geding is.

Lees meer over wie wij zijn en wat wij doen of neem contact met ons op!

admin_casumedia